Κλιματικές αλλαγές - Παναγιώτης Παπαβασιλείου

Κλιματικές αλλαγές(Παρατήρηση - καταγραφή - απεικόνιση - στατιστικά μετρούμενων στοιχείων με το μετεωρολογικό σταθμό του σχολείου)




Κριτική και Αυτοκριτική Προσέγγιση του Ζητήματος - οι <<ΑΛΛΟΙ>>

Το να ζεις οικολογικά δεν σημαίνει να ζεις στερημένα, αλλά σύμφωνα με τις πραγματικές σου ανάγκες. Η τρίτη χιλιετία οφείλει να είναι «πράσινη», με συντονισμένη δράση, με υπευθυνότητα και σεβασμό προς το περιβάλλον. Το βιβλίο έχει στόχο να γίνει μια «χρυσή βίβλος» με όλες τις πρακτικές συμβουλές που χρειαζόμαστε για να γίνουμε σύμμαχοι της Γης στην οποία ανήκουμε. Γνωρίζετε ότι… • Μία τσίχλα χρειάζεται 5 χρόνια για να διαλυθεί στο φυσικό περιβάλλον; • Για να παραχθεί ένα κιλό βοδινό κρέας αναλώνονται 10.000 λίτρα νερό; • Καταναλώνουμε 15 φορές περισσότερο από τους παππούδες μας; Οι κλιματικές αλλαγές, η ρύπανση, η λειψυδρία, ο «διατροφικός εφιάλτης» είναι πλέον γεγονός, επηρεάζουν τη ζωή μας και υπονομεύουν το μέλλον μας. Κι όμως, υπάρχουν λύσεις. Αρκεί να κινητοποιηθούμε και να πάρουμε τα ηνία στα χέρια μας. Η Anne Tardy, γνωστή γαλλίδα δημοσιογράφος και ακτιβίστρια, προτείνει καθημερινές πρακτικές, που μπορούν να εφαρμοστούν από τον καθένα μας, και μας παρακινεί ν' αλλάξουμε συνήθειες για ν" αντικρίζουμε με χαμόγελο το μέλλον «που έχουμε δανειστεί από τα παιδιά μας». Γραμμένο με αμεσότητα και ζωντάνια, το βιβλίο περιέχει πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες και απλές συμβουλές. Καλύπτει όλα τα θέματα που σχετίζονται με το περιβάλλον, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας στο σπίτι και τη δουλειά, η ανακύκλωση, η διαχείριση των απορριμμάτων και η κομποστοποίηση, ο οικολογικός καθαρισμός του νοικοκυριού μας, τα «πράσινα» προϊόντα προσωπικής περιποίησης, τα βιολογικά τρόφιμα, οι εναλλακτικοί τρόποι μετακίνησης και πολλά άλλα. Οι γονείς θα μάθουν τι περιέχει η «πράσινη» σχολική τσάντα και ποια υλικά είναι ασφαλή για τα παιδιά και φιλικά για το περιβάλλον Σχόλιο του εκπαιδευτικού-συγγραφέα Άρη Ασλανίδη για το βιβλίο του: Το οικολογικό αλφαβητάρι (συμμετοχή: Γιώργος Ζαφειρακίδης), το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη, με την ευκαιρία της ανανεωμένης έκδοσής του τον Ιανουάριο 2009. «Τι είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου και πώς επηρεάζει τον άνθρωπο; Ποιες περιοχές της πατρίδας μας προστατεύονται για τη σημαντική οικολογική τους αξία; Πώς αξιοποιούνται ο ήλιος και ο άνεμος στην παραγωγή ενέργειας; Πού λειτουργούν κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στη χώρα μας; Σε αυτά και σε πολλά ακόμα ερωτήματα που αφορούν το περιβάλλον απαντά Το οικολογικό αλφαβητάρι. Γραμμένο από εκπαιδευτικούς σε ύφος απλό και αναλυτικό, περιέχει πληροφοριακό υλικό για πάνω από εκατό λέξεις ή φράσεις που σχετίζονται με το περιβάλλον, αποτελώντας μια μικρή επίτομη οικολογική εγκυκλοπαίδεια, που έχει θέση σε κάθε οικογενειακή βιβλιοθήκη. Το οικολογικό αλφαβητάρι απευθύνεται κυρίως σε παιδιά ηλικίας από 8 έως 13 ετών -μικρούς συμπολίτες μας σήμερα, που όμως σε λίγα χρόνια θα χειρίζονται τα θέματα αυτού του τόπου- με την ελπίδα να αποτελέσει ένα βιβλίο-φίλο τους, που θα τα βοηθήσει να πληροφορηθούν, να ερευνήσουν, να πειραματιστούν, να δράσουν για το περιβάλλον. Ακόμα, παρέχοντας αξιόπιστη και επίκαιρη πληροφόρηση, απευθύνεται σε κάθε εκπαιδευτικό, σε κάθε γονέα, σε κάθε ενεργό σκεπτόμενο πολίτη που ενδιαφέρεται για τα οικολογικά ζητήματα της εποχής μας…» Έχουν περάσει ήδη έξι χρόνια από το 2003 (χρονιά κατά την οποία εκδόθηκε Το οικολογικό αλφαβητάρι) όταν έγραφα αυτό το κείμενο για το οπισθόφυλλο του βιβλίου. Έξι χρόνια, στη διάρκεια των οποίων Το οικολογικό αλφαβητάρι ταξίδεψε στις προθήκες των βιβλιοπωλείων, παρουσιάστηκε στο διαδίκτυο, στήριξε μαθητικές ομάδες σε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, αξιοποιήθηκε από συναδέλφους εκπαιδευτικούς σε έρευνες και μελέτες τους, βοήθησε φοιτητές σε διπλωματικές εργασίες τους, βρέθηκε σε παιδικά γραφεία, συντρόφεψε -πάνω από όλα- τους αναγνώστες και τις αναγνώστριές του σε ταξίδια γνώσης, ευαισθητοποίησης και δράσης… Το οικολογικό αλφαβητάρι, καταξιωμένο πια έργο, αγαπημένο από μικρούς και μεγάλους, συνεχίζει το ταξίδι του ανανεωμένο. Κάποιοι από τους μικρούς τότε συμπολίτες έχουν ήδη ενηλικιωθεί όμως πολλά από τα οικολογικά ζητήματα, που το 2003 παρουσίαζε το βιβλίο, σήμερα εμφανίζονται ακόμα πιο οξυμένα. Οι θερμικές νησίδες, η υπερθέρμανση του πλανήτη, η διαχείριση των απορριμμάτων, η μείωση των δασικών εκτάσεων αλλά και η αειφορία, η προστασία του φυσικού πλούτου, ο εθελοντισμός είναι θέματα πάντα ανοικτά μπροστά μας. Η έγκυρη και έγκαιρη γνώση τους είναι απαραίτητη για να μπορούμε να λειτουργήσουμε ως υπεύθυνοι πολίτες. Γι’ αυτό Το οικολογικό αλφαβητάρι παραμένει πάντα επίκαιρο και κάθε μέρα διαβάζεται όλο και πιο πολύ. Αγαπώ όλα τα βιβλία που έχω γράψει, όμως Το οικολογικό αλφαβητάρι είναι ίσως το πιο αγαπημένο μου. Αυτό που με ευχαριστεί και με ικανοποιεί ηθικά είναι ότι έχει αγαπηθεί και από το αναγνωστικό κοινό και σας ευχαριστώ γι’ αυτό. Το διαπιστώνω από τα μηνύματα που παίρνω, από τα σχόλια στο διαδίκτυο, από τις αξιόλογες εργασίες που διαβάζω και στις οποίες αναφέρεται ως πηγή, από την παρουσία κειμένων του σε σχολικά βιβλία, από τις θετικές κριτικές που έχει δεχθεί. Ενδεικτικά, μερικές από τις κριτικές για Το οικολογικό αλφαβητάρι στον τύπο είναι και οι ακόλουθες: «Όλα όσα θέλετε να μάθετε για τα μεταλλαγμένα προϊόντα, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τους υγροτόπους, την επεκτεινόμενη έρημο, τις βιολογικές καλλιέργειες, τους εθνικούς δρυμούς κτλ. παρέχονται σε τούτο το αλφαβητάρι με τρόπο γλαφυρό και απλό. Άλλωστε, το βιβλίο απευθύνεται κυρίως σε νεαρούς πολίτες –δηλαδή, ηλικίας 8 έως 13 ετών. Οι συγγραφείς είναι έμπειροι σε περιβαλλοντικά θέματα εκπαιδευτικοί…» Εφημ. Ελευθεροτυπία, 18/7/2003 «Τι είναι το φαινόμενο του θερμοκηπίου και πώς επηρεάζει τον άνθρωπο; Ποιες περιοχές της πατρίδας μας προστατεύονται για τη σημαντική οικολογική τους αξία; Σε αυτά και πολλά άλλα ερωτήματα που αφορούν το περιβάλλον απαντά Το οικολογικό αλφαβητάρι, ένα πολύ χρήσιμο βιβλίο, γραμμένο από δύο έμπειρους και εξαιρετικά καταρτισμένους εκπαιδευτικούς, τον Άρη Ασλανίδη και τον Γιώργο Ζαφειρακίδη…» Εφημ. Έθνος της Κυριακής, 12/10/2003 «Το οικολογικό αλφαβητάρι, γραμμένο από εκπαιδευτικούς σε ύφος απλό και αναλυτικό, περιέχει πληροφοριακό υλικό για πάνω από εκατό λέξεις ή φράσεις που σχετίζονται με το περιβάλλον, αποτελώντας μια μικρή επίτομη οικολογική εγκυκλοπαίδεια, που έχει θέση σε κάθε οικογενειακή βιβλιοθήκη…» Ηλεκτρονική εφημ. Ελληνικό Δημοτικό και Νηπιαγωγείο News, Φύλλο 1, Αύγουστος-Σεπτέμβριος 2005 «Το οικολογικό αλφαβητάρι συνιστά μια επίτομη οικολογική εγκυκλοπαίδεια εξαιρετικά χρήσιμη τόσο για τα παιδιά ηλικίας 8?13 ετών, στα οποία απευθύνεται, όσο και για εκπαιδευτικούς, γονείς, αλλά και το ευρύτερο αναγνωστικό κοινό, που ενδιαφέρεται για σχετικά ζητήματα. Με ιδιαίτερη ευαισθησία, οι συγγραφείς, εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τον χώρο των Φυσικών Επιστημών, ανταποκρίνονται στο αίτημα των καιρών αλλά και στο στόχο της εκπαίδευσης για όσο το δυνατόν από μικρή ηλικία εισαγωγή των παιδιών στα κοινωνικά φαινόμενα ή προβλήματα. Ας μην παραβλέπουμε πως τα οικολογικά αποτελούν από τα σημαντικότερα κοινωνικά ζητήματα, με τα οποία πρέπει νωρίς να ερχόμαστε σε επαφή. Οι αποδέκτες του βιβλίου, παιδιά ηλικίας 8?13 ετών, όπως προαναφέραμε, αντιμετωπίζονται με σεβασμό και θεωρούνται ισότιμα με τους μεγάλους, καθώς καλούνται από τους συγγραφείς μικροί πολίτες και συμπολίτες. Πέρα από το πλήθος των γνώσεων και πληροφοριών που μας παρέχει Το οικολογικό αλφαβητάρι, καλλιεργεί επίσης το ερευνητικό και συνεργατικό πνεύμα, ψυχαγωγώντας με τις ερωτήσεις εμπέδωσης και τα προτεινόμενα πειράματα. Τέλος, το βιβλίο μας εντυπωσιάζει και με τη γλωσσική του ευκαμψία και με την απλότητα και σαφήνεια του ύφους…» Εφημ. Φωνή της Καστοριάς, 1/6/2004 «Ένα βιβλίο γραμμένο από έμπειρους εκπαιδευτικούς για παιδιά ηλικίας 8?13 ετών. Δίνει ενδιαφέρουσες και επίκαιρες πληροφορίες για κάθε οικολογικό ζήτημα, σαν ένα είδος μικρής επίτομης και αξιόπιστης οικολογικής εγκυκλοπαίδειας και έτσι γίνεται χρήσιμο σε κάθε βιβλιοθήκη. Όμως παράλληλα με τις πληροφορίες που μπορεί να δώσει, προχωρώντας στο δεύτερο μέρος του βιβλίου, η προσπάθεια της ενημέρωσης εξελίσσεται σε βοηθό για πειράματα, ασκήσεις και προτάσεις για αυτενέργεια και δράση. Έτσι, το αλφαβητάρι βοηθάει τους αναγνώστες όχι μόνο να πληροφορηθούν, αλλά να ερευνήσουν, να πειραματιστούν και να δράσουν για το περιβάλλον…» Περιοδικό για την περιβαλλοντική εκπαίδευση, τεύχος 30, χειμώνας 2004